Lecture demonstration van Pieter T'Jonck
And all the men and women merely players, They have their exits and their entrances.(1)
in samenwerking met Janneke Raaphorst, Bojana Mladenovic, Noberto Llopis Degarra & Zhana Ivanov, Herman De Winné & Elke Van Campenhout op 16 april 2009, 20u30, in Kaaistudio's/Brussel (1) excerpt van William Shakespeare, 'As you like it' (II, 7, 138-141
'Naar mijn aanvoelen is er een enorme verwarring over wat theater is of doet. Hoe meer theater ik gezien heb, hoe meer ik er van overtuigd ben geraakt dat theater of dans minder gaat over een of ander verhaal of boodschap of wat dan ook, maar wezenlijk te maken heeft met de kwestie hoe we elkaar zien en benaderen, hoe we daar op een of andere manier vorm aan geven. Dat probleem – want een probleem is het in zekere zin altijd – wordt par excellence weerspiegeld in het moment van opkomen en afgaan. Dat is in het gewone leven een theatraal moment, en dat is uiteraard in het theater zelf het allerbelangrijkste moment. Je kan bij wijze van spreken de kwaliteit van een voorstelling afmeten aan de intelligentie waarmee dat probleem opgelost wordt. Het is die oplossing die in zekere zin de inhoud genereert, en niet de tekst. Nochtans vertrekt de theaterkritiek meestal vanuit de inhoud, niet vanuit de vorm. In toenemende mate streef ik naar een theaterkritiek die een analyse van de vorm – waarvoor het probleem van opkomen en afgaan een pars pro toto is – tot uitgangspunt neemt' (Pieter T’Jonck)
Deze intuïtie is het vertrekpunt van de lecture demonstration die Pieter T'Jonck samen met enkele ex-studenten van DasArts (Janneke Raaphorst, Bojana Mladenovic, Noberto Llopis Degarra & Zhana Ivanov) brengt. In een geleend lichtplan van Etienne Guilloteau experimenteren zij met verschillende vormen van opkomen en afgaan. Het tweede deel van de lecture demonstration is een simulatie van een radio-interview met Elke Van Campenhout en Herman De Winné, waarbij Pieter zijn ideeën over theater en dans toelicht. De aanleiding van deze eenmalige presentatie is de online publicatie van een anthologie van T'Joncks teksten over hedendaagse dans. De nieuwe website wordt voorgesteld door Thomas Crombez en Bart Magnus. Credits concept lecture demonstration: Pieter T'Jonck dramaturgical coaching: Sarma & Etienne Guilloteau light design: Hans Meijer (for the performance 'La Magnificenza' by Etienne Guilloteau) interviewer: Herman De Winné & Elke Van Campenhout with: Janneke Raaphorst, Bojana Mladenovic, Noberto Llopis Degarra & Zhana Ivanova technician / performer: Herman Venderickx Editor Sarma: Jeroen Peeters Editorial support: Bart Magnus Development database: Thomas Crombez and Bart Magnus Financial support: Kaaitheater, WorkSpaceBrussels, Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie Special Thanks to: Maarten Staepels, Willem Jan Wellens and Christoffel Eisenik
Results 1-1 of 1, page 1 of 1
Author | Title | Publication | Year |
---|---|---|---|
Jeroen Peeters | Sarma: het archief als discursieve werkplaats | De Witte Raaf | 2011 |
Results 1-1 of 1, page 1 of 1