De wereld als instrument
Lezing van de Franse filosoof David Zerbib. Het muzikale instrument werd in de twintigste eeuw van zijn troon gestoten, vernietigd, tot stilte gebracht, gelyncht, verruimd. In het kielzog van deze demarches herrijst de kracht van de performance, een open veld van mogelijkheden. Zerbib put uitgebreid uit een schatkist van voorbeelden, zigzagt tussen avant-gardes en populaire genres om te belanden in een wereld die klank wordt.
Deze 'geanimeerde' lezing maakt deel uit van VoiceLab, een initiatief van Sarma in samenwerking met WorkspaceBrussels, waarbij makers een week lang de relatie tussen stem, klank en performativiteit verkennen. Curators: Myriam Van Imschoot en Alex Roccoli. Ondersteund door Beursschouwburg & Kaaitheater.
David Zerbib: "In zijn Verhandeling over instrumentatie en orkestratie (1844) schreef Berlioz “elk geluidslichaam dat wordt aangewend door een componist is een muziekinstrument". En wat als men het lichaam van de componist of dat van de artiest zelf zou beschouwen als een instrument? Het zou een proces ontlokken waarin het instrument wordt ontdaan van zijn enige klassiek instrumentale functie, waarin objecten of omgevingen opnieuw functioneel worden en waarin de spelkarakteristieken van het muziekinstrument worden uitgebreid. Deze logica van uitbreiding, waarvan een heel aantal ervaringen in de 20e eeuw getuigen (bijvoorbeeld bij Fluxus), is mogelijk onbeperkt. We kunnen deze logica de instrumentatie van de wereld noemen: de wereld kan instrument worden, wat zowel onze verhouding tot het instrument als deze tot de wereld in de war stuurt. Maar om dit te begrijpen, zal men zich moeten afvragen hoe deze instrumentatie zich onderscheidt van de technische instrumentalisatie.
Biografie: David Zerbib is professor esthetica aan de Universiteit van Parijs I Pantheon-Sorbonne en docent aan de Kunsthogeschool van Annecy. Zijn onderzoeksdomein is kunstfilosifie en esthetica en in het bijzonder performance-gerelateerde onderwerpen. Hij werkte mee aan verschillende boeken en levert regelmatig bijdragen aan kunsttijdschriften. Zijn publicaties omvatten onder andere "De instrumentatie van de wereld" (Art Presse 2, nr. 15, november-januari 2010).