Voicelab2 NL

item

Inleiding

In 2010 ging de samenwerking tussen Workspace Brussels en Sarma van start met Voicelab. Nu, twee jaar later, zet Myriam Van Imschoot een ruimere editie op tussen 5 en 25 november 2012. Vanuit haar artistiek onderzoek naar stem en performance zal deze editie gestructureerd worden als een platform voor uitwisseling en ontmoeting, voor training, creatie en presentatie. Het programma bestaat uit een workshop, lab en een voorstellingsavond Soirée Parole. De modules vertrekken vanuit het dispositief van de handmatig gemaakte of ‘handmade’ radio en onderzoeken verschillende vormen van samenzang.

Handmade radio verwijst naar het dispositief of het akoesmatische principe waarbij de productie en het ontvangst van geluid gescheiden zijn d.m.v. twee naast elkaar gesitueerde kamers. In de ene kamer creëren de performers hun composities enkel met behulp van een monomicrofoon. Het publiek luistert in de andere kamer naar het resultaat van deze live performance. Er zal met deze kloof tussen het visuele en auditieve, productie en ontvangst gespeeld worden, alternerend tussen de twee kamers. Door zijn ‘back to basic’ benadering prikkelt Handmade radio de auditieve verbeelding eigen aan radiophone kunst, met wortels in de praktijk van de folley artists en uitlopers naar experimentele compositie en geluidspoëzie. De workshop en het lab zijn gratis en staan open voor een brede groep van kunstenaars met een interesse voor geluid en de stem. Ze kunnen kandideren via een ‘open call for participation’. Alle activiteiten zullen gedocumenteerd worden via video en geluidsopnamen. De Soirée Parole staat dan weer open voor een groter publiek met een speciaal samengesteld programma met werk van onder anderen vocaliste Anne Laure Pigache en componist Alessandro Bossetti.

Programma

Handmade radio workshop van 5 t.e.m. 9 november 2012

Met Anne-Laure Pigache, ondersteund door Jean-Baptiste Veyret-Logerias en Myriam Van Imschoot. Max. 15 deelnemers via open call. Tijdens deze workshop krijgen de deelnemers een inleiding tot de principes van handmade radio. Er worden oefeningen gedaan waarin afstand en nabijheid tot de microfoon worden geëxploreerd. Verschillende stemtechnieken, een fysisch onderzoek van het stemapparaat en ritme worden gecombineerd met strategieën om composities en soundscapes ter plekke te creëren.

Anne-Laure Pigache: Zangeres en improvisatieperformer. Anne-Laure Pigache heeft steeds de plaats van het lichaam onderzocht. Vanuit haar interesse in de link tussen gebaar en stem en na verschillende ervaringen waarbij ze het vocale en dansante onderzocht heeft, stelt ze momenteel een workshop voor die het dispositief van de Handmade radio inzet om het vocale bereik te optimaliseren in relatie tot het lichaam en een microfoon, met oog voor de verhoudingen tussen nabijheid en afstand, ensemble en individu. Er zullen verschillende methodes worden getraind om een groep mensen te dirigeren (sound painting); via oefenen worden de stem en het oor wakker gemaakt. Ook strategieën om soundscapes en vocaal werk te componeren worden aangereikt en uitgetest.

Jean-Baptiste Veyret-Logerias: Als stichtend lid van Sweet and Tender, bouwde Jean-Baptiste Verlayt-Logerias tegelijkertijd een carrière uit in koorzang en dans. In zijn artistieke werk combineert hij beide ervaringen met een kritisch oog en oor voor beweging in geluid en het performatieve aspect van zingen. Meer :info

Handmade radio lab van 12 t.e.m. 14 november 2012

Met Alessandro Bossetti. Max. 8 deelnemers via open call. Het lab bouwt verder op de workshop. De focus ligt op de compositie van vocaal werk gebruikmakend van Handmade radio. Geleid door componist Alessandro Bossetti kunnen de deelnemers groepscomposities ontwikkelen of hun ideeën, die ontstaan zijn tijdens de workshop in de diepte uitwerken.

Allessandro Bossetti: “Het leren componeren op basis van een microfoon, een luidspreker, twee verschillende ruimtes en werken met een camera obscura die werkt met geluid. Er wordt niet opgenomen noch geredigeerd, er is geen digitale verwerking of wijziging. Er is geen pre- of postproductie. Alles gebeurt in real time in een verborgen ruimte. Lichamen en stemmen zijn niet gebonden door een computer, instrument of enig andere vorm van interface. Ze kunnen vrijelijk bewegen en zijn zichtbaar. Extreem licht, extreem aanwezig. Handmade radio is een samenwerkingslab voor componisten en geluidskunstenaars gericht op het ontwikkelen van een met de hand gemaakte geluidscreatie, gebruikmakend van de regels en technieken uit de vroege radioperiode. Kom dichter bij de microfoon. Ga verder weg van de microfoon. Voel de ruimte. Laat je voeten zachtjes over de vloer schuifelen en wees stil tot je klaar bent om je geluid te plaatsen. Alles is mono. Alles gaat doorheen één kanaal. Daarna wordt het terug verspreid.”

Soirée Parole op 15 november 2012

Soirée Parole is een presentatieformat ontwikkeld door Myriam Van Imschoot om stem- en spreekcreaties te presenteren. Na de eerste editie in Recyclart (November 2011) waarbij vnl werk werd getoond van visuele kunstenaars die werken met spreektaal, zal deze nieuwe editie gewijd zijn aan Handmade radio en vocale composities. Volgende gasten hebben reeds bevestigd: Anne-Laure Pigache en Alessandro Bossetti.

Silly Singing op 13, 21 en 25 november 2012

Met Myriam Van Imschoot, Willem De Wolf, Christine De Smedt, Jean-Baptiste Veyret-Logerias and Pablo Castilla. Ontwikkeld door Myriam Van Imschoot.

Myriam Van Imschoot: “Silly singing is ontstaan vanuit een interesse in verschillende expressievormen en hoe deze te muteren. Denken en praten worden meteen meegenomen tijdens het zingen en, hoe dwaas ook, we zingen wat er in ons opkomt. De geest wordt echter gelokt naar andere patronen van denken en perceptie, want dat is wat melodie en ritme neigen te doen; ze verleiden ons om andere paden te bewandelen. Het doel is niet om een mooi lied (ad lib) te componeren, gezien ook de liedpatronen soms met de voeten getreden worden door de urgentie om gedachten tot uiting te brengen. Nochtans heeft de gedachten zeker niet het laatste woord omdat liedjes zo hun capriolen heben; soms ondersteunen ze een uiting, soms nemen ze er een loopje mee.”

PRAKTISCH

OPEN CALL VOOR DEELNAME AAN DE WORKSHOP EN HET LAB

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor de workshop met Anne-Laure Pigache of voor deze workshop mét een labvervolg met Alessandro Bossetti. Het lab kan niet gevolgd worden zonder deelname aan de workshop. Deelnemers met verschillende achtergronden zijn welkom, maar ze moeten een sterke interesse hebben om te werken met vocaal geluid. Ze kunnen bijvoorbeeld componisten, radiomakers, choreografen, muzikanten, performers, schrijvers en visuele kunstenaars zijn. Ze staan open om de stem te verkennen, luisteren

De workshop en het lab zijn gratis, maar er wordt wel €30,00 inschrijvingsgeld gevraagd voor de administratie, verzekering, etc. Gelieve je motivatiebrief en cv te sturen naar contact(at)sarma.be voor 15/10/2012. Geselecteerde deelnemers zullen rond 20/10/2012 worden ingelicht.

LOCATIE

De workshop en het lab zullen plaats vinden in de Pianofabriek in Brussel.

Een voorbeeld van Handmade Radio kan je terugvinden op onderstaande blog. Het toont repetities en een collage van een groep o.l.v. Anne-Laure Pigache en Alessandro Bossetti, in het lader van Phonurgia (17 – 20 juli 2012). Wordt best eerst gezien met de ogen gesloten, vooraleer te kijken.

AANKONDIGING TOEKOMSTIGE ACTIVITEITEN

JODELEN INTENSIEVE TWEEDAAGSE op 4 en 5 DECEMBER 2012 bij CAMPO

met de steun van WorkspaceBrussels (data worden nog gecommuniceerd)

15 mensen kunnen zich inschrijven d.m.v. een open call. Jodelen wordt vaak geassioceerd met tradionele folk uit bergachtige gebieden. Nochtans komt de techniek, namelijk het snel wisselen tussen stem en kopstem, ook voor in verschillende andere zangculturen. Jodelen biedt een basis om het vocale apparaat, de muzikale schreeuw en harmonieën te exploreren. Heel wat experimentele muziek wordt door deze elementen aangetrokken omdat het andere manieren aanbiedt van omgaan met de stem. Deze jodelintensieve vormt een onderdeel van de residentie van Myriam bij Campo waar zij een aantal studies omtrent jodelen voorbereidt. Ze nodigt in dat kader haar jodeldocent, de jodelkoningin uit Berlijn Doreen Dütske, uit om het jodelen aan te leren aan een grotere groep tijdens de Jodel intensieve.

Bio

Alessandro Bossetti

Alessandro Bossetti focust zich op het grensgebied tussen gesproken taal en muziek. Hij creëerde een reeks overtuigende werken waar relationele esthetiek gecombineerd wordt met innovatieve composities. Veldonderzoek, interviews en gesprekken vormen vaak de basis voor zijn abstracte composities, waaronder het stuk Il Fiore della Bocca (Rossbin/DLR 2005), een werk dat vertrekt vanuit de vocaliteit van mensen met een fysische en verstandelijke beperking. African Feedback werd gecreëerd op basis van een nauwkeurig (samenwerking)onderzoek naar experimentele muziek in West-Afrika (Errant Bodies press, 2004). Sinds 2001 heeft hij meegewerkt aan grote radiokunstproducties met verschillende publieke en online radios in Europa en de VS en creëerde hij een oeuvre van hybride tekst-geluid- en radiocomposities. Bossetti kreeg ook opdrachten om stukken te componeren voor de ensembles van o.a. KNM Berlin en Die Maulwerker. Hij is een emotionele performer die continu doorheen Europa, de VS en Azië toert en soloreeksen voor stem en electronica presenteert waarin de grens tussen electro-akoestische composities, tekst-geluidstukken, lied en performances vervaagd. Meer info.

Anne-Laure Pigache

Als autodidact bouwde Anne Laure, via verschillende samenwerkingen, een heterogeen artistiek parcours uit. Het collectieve vormt daarbij een belangrijke dimensie. Vandaag is Anne Laure actief als vocaliste, improvisator en auteur van verschillende sonore poëziewerken. Reeds 15 jaar werkt Anne Laure met de stem als lichaams- en muzikale materie. Ze zingt in verschillende groepen geïmproviseerde muziek en ze componeert vocale stukken, waarin ook grafische scores en improvisatiespelletjes worden gemengd. Haar werk situeert zich tussen geluid en gevoel. Ze is geïnteresseerd in de geluidsdimensie van de spraak en de taal. Sinds 2008 toert ze rond met het sonore poëziestuk Dyslexie waarin ze, parallel aan haar teksten, speelt met de muzikaliteit van de spraak en taalfouten/verstoringen van journalistieke teksten alsof het muzikale of sonore scripts waren. Haar schriftuur is vooral sonoor, gebaseerd op het herhalen en vervormen van woorden. In 2012 onderzoekt Anne Laure de typologieën van het praten en het koor en muzikale potentieel ervan. Sinds 2003 heeft ze samengewerkt met verschillende hedendaagse kunstcollectieven waarbinnen ze de performatieve aanwezigheid in publieke ruimte exploreert alsook de drift als instrument om deze ruimte te exploreren. De vragen waaruit ze vertrekt hebben steeds betrekking op het sonore aspect van deze ruimten, de notie van (het)“publiek”, de verschillende dispositieven van aanwezigheid, performance of representaties. In haar praktijk vertrekt ze vaak vanuit dansbewegingen en choreografie om de improvisatie, het luisteren en de aanwezigheid in de betrede ruimten te actualiseren.

Jean-Baptiste Veyret-Logerias

Na een lange praktijk van zingen en een eerste ervaring met beweging via het dirigeren van een koor, begon Jean-Baptiste te dansen toen hij linguistiek studeerde aan de universiteit. In 2003 was hij lid van het vocale ensemble dat de zilveren medaille won tijdens de nationale wedstrijd Florilège Vocal de Tours International Choral Competition in Frankrijk. In 2005 was hij een van de eerste studenten van het ‘Essais’ programma van de CNDN in Angers (Fr.), o.l.v. Emmanuelle Huynh. Sindsdien ontwikkelde hij z’n eigen werk terwijl hij ook deelnam aan collectieve werken zoals Tout Court, op uitnodiging van Tommy Noonan in het Stadttheater te Freiburg (DE, 2008) en Five People, op uitnodiging van Dirk Pauwels bij Campo in Gent (BE 2009). Jean-Baptiste is ook actief lid van de samenwerkingen binnen het internationale Sweet & Tender netwerk. In 2012 heeft Jean-Baptiste de danceWEB beurs gewonnen zodat hij deel kon nemen aan het ImPulsTanz festival in Wenen (AUT). Tijdens Voicelab zal hij de workshop van Anne-Laure Pigache assisteren en onderdeel vormen van het Silly Singing ensemble.

Myriam Van Imschoot

Myriam Van Imschoots fascinatie voor de stem groeide vanuit haar werk rond spraak en zijn natuurlijke muzikaliteit. Ze exploreert verschillende dispositieven rond vocale performance waarbij ze afwisselt tussen creaties met een radiofonische opzet en performances in de publieke sfeer waar grote afstanden overbrugd worden d.m.v. roepen, jodelen of wuiven. Wanneer de cognitieve functies van de taal worden gepeld, wordt het herleid tot zijn communicatieve essentie. Eerder werk omvatte diverse media, zoals de solo performance Living Archive (2012) dat vertrok vanuit haar persoonlijke geluidsarchief verzameld gedurende 30 jaar; Black Box (2009), een geluidsinstallatie in de vorm van een jukebox en zelfgemaakte singels met interviews en associatieve geluiden; Oral Site (2012), een digitaal instrument en platform ontwikkeld in samenwerking met Sarma en Constant om multimodale publicaties mogelijk te maken. Haar werk werd gepreseneerd door Kaaitheater, Kunstencentrum Buda Kortrijk, Stuk (Playground), Jan van Eyck Academie, Sculpture International Rotterdam, Vooruit, Binaural Nodar, MUU Galery, etc. Momenteel bereidt Myriam Van Imschoot een reeks werken voor rond jodelen als resident bij Campo. Ze bereidt ook twee video’s voor in de wolkenkrabber waar ze woont. Het is de tweede maal dat ze Voicelab en Soirée Parole opzet. Ze assisteert tijdens de workshop en leidt een mini-lab leiden rond Silly Singing. Het Silly Singing komt voort uit een interesse in de driehoeksverhouding tussen denken, uitdrukking en lied en het vermengen en verbreken van hun interne logica.