Toppers tijdens vierdaags festival: DeSingel laat jongere generatie haar ding doen in 'Bouge B'

De Morgen 9 Apr 2008Dutch

item doc

Toppers tijdens vierdaags festival

DeSingel laat jongere generatie haar ding doen in 'Bouge B'

Een voorschot op de toekomst

DeSingel is Vlaanderens Internationaal Kunstencentrum. Versta: dit huis brengt vooral 'grote' producties uit binnen- en vooral buitenland. En wie zegt 'grote producties' heeft het als vanzelf ook over gevestigde namen. Maar kijk, na de avontuurlijke 'donderdagen' biedt DeSingel nu ook 'Bouge B', een vierdaags festival met jong, klein (en vaak onbekend) werk. Wat is hier aan de hand?

door Pieter T'Jonck

Programmeur Karlien Meganck vat de bestaansreden van dit festival samen: "DeSingel heeft uiteraard als eerste missie om grootschalig werk te tonen. Maar als je meer wilt doen dan voorstellingen bij elkaar shoppen op internationale festivals, moet je er ook voor zorgen dat je contact legt met jongere generaties. Enkel zo leg je de basis voor een goede toekomstige programmering.

"Een eerste aanzet daartoe waren 'De donderdagen' (elke derde donderdag van de maand brengt DeSingel een soort 'bonte avonden met divers, vaak jonger werk, nvdr). Die worden echter door externe curatoren samengesteld. Zo bouw je geen eigen contacten op. Daarom willen we het één keer per jaar ook anders proberen. Meteen hopen we zo stilaan ons publiek, dat nu een vrij hoge leeftijd heeft, te verjongen."

Wat betekent dit voor de performers?

Meganck: "DeSingel biedt veel werkruimte en technische mogelijkheden. We hebben ook een gesmeerde communicatiemachine. Dat spelen wij ook uit bij de uitbouw van DeSingel als internationale kunstcampus. Het biedt de artiesten van dit festival kansen die ze in werkplaatsen bijvoorbeeld zelden krijgen. Dolores Hulan bijvoorbeeld zei na afloop van haar residentie hier dat ze in technisch opzicht echt stappen vooruit gezet heeft."

'Bouge B' oogt zeer multidisciplinair en experimenteel. De enkele stukken die ik ken zijn uitstekend, maar het gros der artiesten zijn nobele onbekenden. Welk criterium hanteerde je bij de selectie?

"Alle geselecteerde artiesten hebben een dansachtergrond, maar zonder uitzondering volgen ze vooral hun eigen intuïtie en hebben ze een sterke podiumprésence. Je mag dit festival daarom gerust beschouwen als een 'jonge' versie van ons grote programma. De artiesten komen ook zowat uit alle hoeken, of liever steden.

"Ik stelde, tot mijn verbazing, vast dat steden een sterke, zelfs onuitwisbare stempel zetten op het werk van artiesten. 'Visita Guiada' van Claudia Dias is bijvoorbeeld doordrenkt van de sfeer van Lissabon. Vandaar dat op twee avonden een stad, Boekarest en New York, centraal staan. Maar Krõõt Jurak en Claudia Dias staan dan weer samen omdat zij vanuit een heel andere achtergrond, Tallinn en Lissabon, tot een gelijkaardig werk komen. Daarin geven ze zich letterlijk en figuurlijk bloot, en vertellen ze hun verhaal met banale objecten."

Van woensdag 9 tot en met zaterdag 12 april. Op woensdag bijt een lezing van Julie Rodeyns de spits af om 19.15 uur. Andere voorstellingen (2/3 per avond) telkens vanaf 20 uur.

www.desingel.be

Vlaggenschip van 'Bouge B' is While we were holding it together van Ivana Müller. Dit stuk kende al een grote internationale carrière. Het illustreert geraffineerd en amusant het idee dat het de toeschouwer, en niet de performer, is die het stuk zijn definitieve betekenis geeft. Minstens zo amusant is Tarek Halaby's An attempt to understand my socio-political disposition. Hij bespeelt het publiek magistraal in deze stand-upcomedy rond zijn Amerikaans-Palestijnse (what's in a name?) identiteit. Jeremy Wade bespeelt in het duet Glory ook het thema van de identiteit, maar dan met hallucinante, haast gruwelijke lichaamsbeelden.

n Programmeur Karlien Meganck: 'Enkel door contact te leggen met jongere generaties bouw je de basis voor een goede toekomstige programmering.'