Forsythes potpourri werkt desoriƫnterend
Forsythes potpourri werkt desoriënterend
Van onze medewerker BRUSSEL -- William Forsythe choreografeerde in 1992 voor het Ballet Frankfurt
Het eerste deel is het meest desoriënterende. Het programma vermeldt kurkdroog dat de structuur en de beweging van dit deel het resultaat zijn van een computerbewerking door William Forsythe en David Kern, een systeem dat op zijn beurt door de dansers herwerkt werd. Wat in werkelijkheid neerkomt op een chaotische veelheid aan bewegingen, richtingen en acties, niet alleen binnen de groep, maar ook in de handelingen van een danser.
Daarin valt nog het snelst een bizarre
Het zijn eigenlijk de banken waarmee de dansers zeulen, en de formaties die ze ermee maken, die het gebeuren toch wat opdelen. Net zoals de stem van David Morrow, die luidop de seconden aftelt, het geheel opdeelt in tijdfragmentjes, al gebeurt dat niet zonder de nodige breuken.
In het tweede deel bevinden we ons niet meer onder
Ogenschijnlijk disparate dingen worden hier versmolten in een hoogst kolderiek, maar fascinerend goed geacteerd en gedanst spektakel. Dat lijkt tegelijk te spreken over de paranoide angst voor het vreemde in al zijn vormen, een dwangmatige hang naar entertainment, mediale sensatiezucht en alle mogelijke kruisverbanden daartussen. Hier leeft Forsythe zich uit in een bijwijlen sardonisch portret van onze samenleving.
In het derde deel verschuift de focus dramatisch van het turbulente publieke forum naar de rust van het huis. Hoewel. David Kern houdt ons midden op de bühne onophoudelijk voor dat
Ondertussen stijgt en daalt een zwart doek, een soort tent of huis, naast een vreemd object in de lucht boven de speelvloer. Een zwarte danser herhaalt somber het verhaal van het zwarte ding in de lucht uit deel twee, terwijl het ensemble in een ruwe cirkel rond hem een prachtige, ingetogen-sierlijke dans uitvoert. Kern probeert drie danseressen, alsof het zijn kinderen waren, het huis in te lokken om te eten, met het dreigement dat het buiten gevaarlijk is.
In dit deel krijg je, alweer in de vreemdste associatieketens, beelden van een neurotische afscherming van het huis tegen de rest van de wereld, de paranoia over de buitenwereld en de droom van een intense harmonie samen.
Maar dit artikel kan nauwelijks iets weergeven van de ervaring van dit werk: mis dit vooral niet. Pieter T'JONCK